Strategia tradingowa
Sprawność w prawidłowej ocenie sytuacji na rynku, jak również kompetencje w skutecznym przewidywaniu zachowań kursu, są kluczowe dla każdego tradera forex. W Internecie można znaleźć mnóstwo „wiele obiecujących” strategii niezbędnych do odniesienia „sukcesu na forex”.
Price action jest jedną z nich, metodą opartą na klasycznej analizie technicznej. Składowymi są przede wszystkim ocena trendu za pomocą podstawowych technik: linii, dołków i szczytów, identyfikacja poziomów wsparcia i oporu oraz przyglądanie się kształtom świec japońskich.
Tak naprawdę nie jest niczym nowym. Poprzez otrzymanie nowego atrakcyjnego opakowania w postaci anglojęzycznej nazwy oraz liczne zabiegi marketingowe, price action zyskała w ostatnim czasie sporą popularność. Należy podkreślić, że metoda ta nie jest żadnym systemem tradingowym. Jest jedynie podejściem, które zakłada analizę rynku wyłącznie poprzez pryzmat zachowania ceny.
Składowe i założenia
Trzy główne elementy price action to: trend czyli kierunek (istotny dla graczy długoterminowych), lokacja czyli wsparcia i opory (dla traderów krótkoterminowych) oraz sygnały czyli sygnały świecowe, łączenie świec.
Prosta strategia tradingowa opierająca się na założeniach price action zwierałaby się w poniższych punktach:
1. Inwestujemy w zgodzie z trendem, kluczowa jest identyfikacja i uwzględnienie panującego na rynku trendu
2. Wykorzystujemy poziomy wsparć i oporów (analizujemy różne interwały czasowe)
3. Korzystamy z wykresów świecowych – używamy kilku formacji świecowych
4. Odrzucamy niejasne sygnały, jeśli nie widzimy konkretnego sygnału powstrzymujemy się od spekulacji
5. Pozycję otwieramy w oparciu o formację świecową (otwarcie na wybiciu z formacji, Stop Loss po drugiej stronie formacji)
6. Zlecenie Take Profit ustawiamy w oparciu o lokalne szczyty bądź dołki
Doświadczenie i styl
Każdy trader wraz z doświadczeniem wypracowuje swój indywidualny styl gry. W oparciu o własne przemyślenia i refleksje posługuje się poziomami wsparć i oporów, w sposób charakterystyczny dla siebie identyfikuje trendy. Jednym słowem tworzy własne, niepowtarzalne założenia tradingu i najczęściej przesądza o sile czyli skuteczności strategii.